مجله سلامت

درباره بیماری ها، روش های پیشگیری و درمان آنها صحبت میکنیم

مجله سلامت

درباره بیماری ها، روش های پیشگیری و درمان آنها صحبت میکنیم

بواسیر داخلی و خارجی و راه درمان قطعی انواع هموروئید

بواسیر داخلی و خارجی و راه درمان قطعی انواع هموروئید

عموما افراد مبتلا به بیماری های نشیمنگاهی مثل بواسیر یا هموروئید، دوست ندارند تا زمانی که مجبور نشده اند در مورد بیماری شان با کسی صحبت کنند یا به پزشک مراجعه کنند. این رفتار علاوه بر اینکه کمکی به بهبود خود به خودی بیماری نخواهد کرد، ممکن است عوارضی را برای بیمار ایجاد کند که درمان هموروئید را بسیار سخت‌تر می کند.

این عارضه به دو شکل هموروئید داخلی و خارجی ایجاد می شود که در ادامه به بررسی علت، علائم و روش های درمان هر یک خواهیم پرداخت:

هموروئید چیست؟

وقتی رگ های داخل یا اطراف مقعد دچار آسیب، تورم، کشیدگی و پارگی شوند، شما به هموروئید مبتلا شده اید. بیماری بواسیر یا هموروئید بسیار شایع تر از سایر بیماری های ناحیه مقعد و نشیمنگاه است.

عروق بواسیری بطور طبیعی در این ناحیه وجود دارند و زمانی به بیماری تبدیل می شوند که به دلیل ایجاد فشار و عوامل دیگر دچار آسیب شوند. این بیماری معمولا باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی روزمره مثل نشستن و دفع مدفوع می شود که گاهی از تحمل فرد خارج است.

انواع هموروئید

هموروئید می تواند در داخل یا خارجی مقعد ایجاد شود که با توجه به محل دقیق ایجاد آن به دو نوع بواسیر داخلی و خارجی تقسیم می شود. البته بعضی از بیماران ممکن است بطور همزمان به هر دو نوع داخلی و خارجی مبتلا شوند.

بواسیر داخلی: بواسیر یا هموروئید داخلی، به ایجاد آسیب و التهاب در رگ های داخلی مقعد اطلاق می شود. هرچقدر این عارضه پیشرفت کند، تورم زائده های هموروئیدی داخل مقعد بیشتر شده و این عروق متورم می توانند از مقعد بیرون بزنند و دچار پرولاپس شوند.

 

بواسیر (1)

 

به نقل از کلینیک پایتخت;

درمان هموروئید داخلی پیشرفته و پرولاپس شده نباید به تعویق بیفتد. زیرا علاوه بر اینکه بیمار متحمل درد و ناراحتی زیادی می شود، با پیشرفت بیماری درمان هم پیچیده و سخت تر می شود.

با توجه به وضعیت تورم و بیرون زدگی عروق درگیر بواسیر یا هموروئید داخلی، این عارضه به چهار درجه تقسیم می شود:

  • درجه یک: در این مرحله عروق داخل مقعد و متورم شده اند.
  • درجه دو: در گرید دو بواسیر داخلی، عروق بواسیری هنگام دفع خارج می شوند و مجدد به جای خود بر میگردند.
  • درجه سه: وقتی برای برگشتن عروق بواسیری به سر جای خود نیاز به نیروی خارجی باشد، هموروئید داخلی شما گرید 3 است.
  • درجه چهار: در این مرحله شدت بیرون زدگی به اندازه ایست که باید هر چه سریع تر لیزر یا جراحی بواسیر انجام شود.

بواسیر خارجی: در هموروئید خارجی تورم و ترک خوردگی در رگ های بیرون و اطراف مقعد ایجاد می شود و باعث تورم، خارش و ترک خوردگی در این ناحیه می شود. علائم این نوع هموروئید معمولا شدیدتر است و گاهی ممکن است به بواسیر ترومبوزه تبدیل شود. به همین دلیل افراد هنگام مواجهه با چنین علائم آزاردهنده ای، به دنبال راه های درمان سریع بواسیر خارجی هستند.


چه زمانی به دکتر بواسیر مراجعه کنیم؟

توصیه می کنیم که با مشاهده هرگونه علائم غیر طبیعی در ناحیه مقعد مثل خونریزی، درد، تورم، تغییر شکل مدفوع و غیره حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نمی توان هر خونریزی را به بیماری بواسیر ربط داد و بدون معاینه و انجام آزمایشات نمی توان ابتلا به این بیماری را تایید کرد. هر زمان که دچار خونریزی، درد رکتوم یا خستگی عضلانی شدید زمان آن فرا رسیده که به پزشک مراجعه کنید و در این باره با او مشورت کنید.

در مرحله اول برای تشخیص بیماری می توانید به دکتر عمومی مراجعه کنید تا علائم بیماری در شما را تایید کند. معمولا در ابتدا روش هایی مثل مصرف پماد و دارو، مصرف فیبر و مایعات بیشتر و سایر روش های خانگی توسط پزشک توصیه می شود.

اما اگر علائم بیماری تشدید شوند یا بعد از گذشت دو هفته علائم بهبود نیابد، باید به سراغ روش های جراحی و لیزر هموروئید بروید.

مراجعه به یک جراح گوارش یا جراح عمومی که سابقه درمان های موفق و تخصص و تجربه کافی را داشته باشد از اهمیت زیادی برخوردار است که حتما قبل از انتخاب پزشک باید به آن دقت کنید.

رایج ترین راه های درمان هموروئید داخلی و خارجی

در حقیقت تنها راه درمان قطعی و بدون بازگشت بواسیر یا هموروئید روش های جراحی و لیزر هستند که با توجه به شرایط بیماری و طبق نظر پزشک بهترین درمان تجویز می شود. روش های درمان قطعی هموروئید داخلی و خارجی به شرح زیر است:

لیزر هموروئید

بهترین راه درمان هموروئید، عمل سرپایی لیزر است که تا حد زیادی جایگزین جراحی های سنتی و قدیمی شده است. عمل لیزر هموروئید در کلینیک یا مطب و در کمتر از نیم ساعت و بدون نیاز به بیهوشی انجام میشود.

این عمل سرپایی با حداقل درد و خونریزی انجام می شود و بیمار بلافاصله بعد از جراحی مرخص می شود. همچنین دوران نقاهت عمل لیزر بواسیر بسیار کوتاه است و بیمار خیلی زود به فعالیت های روزمره خود بر می گردد.

همچنین نیازی به نگرانی درباره عوارض لیزر بواسیر نیست، زیرا این عمل هیچگونه عوارضی ندارد و احتمال عود مجدد بیماری در این روش تقریبا صفر است.


مرجع جماران نیوز

بیماری کیست مویی؛ بهترین راه درمان و هزینه لیزر و جراحی

بیماری کیست مویی بیماری‌ای دردناک و بسیار دردسرساز است. مطالب زیر به مرور عوامل ابتلا به بیماری و درمان‌های مختلف آن از جمله جراحی با لیزر پرداخته است.

یکی از عارضه‌های شایع مقعدی که برخی بیماران در ابتدا آن را بیماری و مشکلات پوستی اشتباه می‌گیرند، کیست مویی یا سینوس پیلونیدال است. هرچند که این عارضه ناشناخته نیست، اما برخی از مبتلایان هیچ شناختی از آن ندارند.

این عارضه در ابتدا به شکل یک برآمدگی در بالای مقعد نمایان می‌شود و بعد از تشکیل آبسه و عفونت درد و ناراحتی ایجاد می‌کند. کیست مویی با نام سینوس پیلونیدال هم شناخته می‌شود و به دلیل عفونی بودن باید هرچه زودتر برای درمان آن به دکتر کیست مویی مراجعه کنید.

معمولا بیماران گمان می‌کنند این عارضه در خانه درمان می‌شود که تصور کاملا غلطی است. همچنین آن‌ها نمی‌دانند برای درمان سینوس به چه پزشکی مراجعه کنند؟ بهترین روش درمان چیست؟ دوران نقاهت آن چقدر است؟

همچنین هزینه درمان کیست مویی با لیزر و جراحی یکی دیگر از نگرانی‌های بیماران است که در ادامه همه این موارد را بررسی خواهیم کرد:

کیست مویی یا سینوس مویی

بیماری کیست مویی با برگشت مو به زیر پوست بالای مقعد و روی استخوان دنبالچه ایجاد می‌شود و یک کانال غیر طبیعی در زیر پوست این ناحیه ایجاد می‌کند که پر از عفونت است. کیست مویی به عنوان یک عارضه عفونی شناخته می‌شود و علت ایجاد آبسه را می‌توان واکنش بدن در برابر مویی که به زیر پوست بر می‌گردد دانست.

علائم کیست مویی در زنان و مردان

علائم کیست مویی در زنان و مردان معمولا مشابه است. البته با توجه به اینکه بیماری حاد یا مزمن است، شدت علائم و نشانه‌ها تغییر می‌کند. سینوس پیلونیدال در ابتدا به شکل یک برجستگی بدون درد بروز پیدا می‌کند و بعد ایجاد آبسه علائم زیر نمایان می‌شوند:

  • ایجاد برآمدگی سفت و دردناک
  • التهاب و قرمز شدن پوست ناحیه
  • مشاهده سوراخ‌های ریز در بالای مقعد
  • ترشحات چرکی و خونابه همراه با بوی بد
  • التهاب و درد
  • تب و لرز (اگر عفونت خیلی پیشرفت کند)

محل ایجاد سینوس

قطعا احتمال بروز سینوس پیلونیدال در قسمت‌های دیگر بدن که محل رویش مو می‌باشد، وجود خواهد داشت. اما شایع‌ترین نوع این عارضه را می‌توان کیست مویی مقعدی دانست که در انتهای ستون فقرات و بالای خط باسن ایجاد می‌شود. البته این عارضه هیچ ارتباطی با بیماری‌های مربوط به ستون فقرات و نخاعی ندارد.

توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان به بهانه‌های گوناگون مراجعه به پزشک را به تاخیر نیندازید. زیرا کیست مویی یک بیماری عفونی است که در صورت عدم درمان می‌تواند به بافت‌های اطراف هم آسیب برساند و حتی احتمال دارد به خون راه یابد.

بیشتر در چه سنی به این عارضه دچار می‌شویم؟

با توجه به اینکه کیست مویی ممکن است در هر سنی و به دلایل گوناگون مثل سبک زندگی اتفاق بیفتد، اما احتمال بروز آن در سنین بلوغ به دلیل تغییر هورمون‌ها بیشتر است. در حقیقت بر اساس آمار افراد بین ۱۶ تا ۳۰ ساله بیشتر در معرض ابتلا به سینوس پیلونیدال هستند.

عوامل افزایش دهنده ریسک ابتلا

هنوز علت دقیقی برای ابتلا به این بیماری شناخته نشده، اما عواملی که می‌توانند در ابتلا به کیست مویی موثر باشند به شرح زیر است:

  • پرمویی و داشتن مو‌های ضخیم
  • عدم اصلاح مو‌های زائد ناحیه مقعد
  • سبک زندگی غلط و نشستن‌های طولانی
  • استفاده از لباس‌های نامناسب و تنگ
  • اضافه وزن و چاقی
  • تغییر هورمون‌ها در سن بلوغ
  • عدم رعایت بهداشت این ناحیه
  • سابقه خانوادگی در ابتلا به این عارضه

رعایت برخی از موارد بالا تا حدی می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به این عارضه جلوگیری کند.

راه‌های تشخیص

معمولا تشخیص این عارضه به راحتی توسط پزشک انجام می‌شود. به نقل از www.medicinenet.com

پزشک ابتدا با انجام معاینه فیزیکی کیست پیلونیدال را تشخیص می‌دهد. کیست پیلونیدال شبیه یک توده، تورم یا آبسه در شکاف باسن همراه با حساسیت زیاد و احتمالاً یک مجرا که محل تخلیه عفونت یا خونریزی (سینوس) است، قابل مشاهده است.

معمولاً در موارد کیست پیلونیدال نیازی به آزمایش تصویربرداری نیست، اما در صورتی که عفونت شدید باشد، ممکن است برای اطمینان آزمایش خون انجام شود.

بهترین راه درمان کیست مویی کدام است؟

راه درمان قطعی کیست مویی شامل تخلیه عفونت و آبسه با روش‌های جراحی و لیزر است. عمل جراحی کیست مویی به روش باز و بسته که معمولا تحت بیهوشی انجام می‌شود از روش‌های رایج درمان این عارضه است. درمان سرپایی کیست مویی با لیزر هم یکی دیگر از روش‌های نوین درمان این عارضه است که بدون بیهوشی و سرپایی انجام می‌شود. در ادامه با مزایا و معایب هر یک از این روش‌ها بطور کامل آشنا خواهید شد:

جراحی باز

در این جراحی معمولا با تخلیه آبسه و مواد زائدی که در زیر پوست تجمع پیدا کرده، کیست مویی را درمان می‌کنند. عمل باز کیست مویی معمولا تحت بیهوشی و در بیمارستان انجام می‌شود و بیمار تا یک روز بعد از عمل باید در بیمارستان بستری شود.

در انتهای عمل محل جراحی بخیه زده نمی‌شود و زخم با استفاده از گاز و پانسمان بسته می‌شود تا بطور طبیعی ترمیم شود. علت بخیه نزدن زخم پیشگیری از ایجاد عفونت است. در این روش حدودا چهار تا شش هفته زمان می‌برد تا زخم بطور کامل ترمیم شود. همچنین تعویض مرتب پانسمان و مراقبت از زخم جراحی برای بهبودی کامل بسیار حائز اهمیت است.

جراحی بسته

این روش هم کاملا مشابه روش باز انجام می‌شود. با این تفاوت که در انتهای عمل زخم جراحی را با بخیه می‌بندند. دوران نقاهت در این روش کوتاه‌تر است، اما احتمال عفونت و عود مجدد بیماری وجود خواهد داشت.

بیماری کیست مویی؛ بهترین راه درمان و هزینه لیزر و جراحی - ویرگول

فیستول مقعدی چیست؟ درمان سرپایی فیستول

بسیاری از مبتلایان بیماریهای نشیمنگاهی به دلیل عدم شناخت کافی از این بیماری ها خیلی دیر برای درمان آنها مراجعه میکنند و باعث سخت تر شدن شرایط بیماری و روند درمان آن میشوند.

عارضه عفونی فیستول مقعدی یکی از همین بیماریهای مقعدی است که علائم آزاردهنده ای ایجاد می کند و برای جلوگیری از پیشرفت عفونت باید هرچه سریعتر درمان شود.

در ادامه به بررسی این بیماری، علائم، دلایل و از همه مهمتر بهترین روش درمان سرپایی فیستول با لیزر خواهیم پرداخت:

فیستول چیست؟

بیماری فیستول مقعدی یکی به معنی ایجاد یک اتصال غیر طبیعی بین دیواره مقعد و بخشی از روده بزرگ است.

اتصال و مجرایی که توسط فیستول ایجاد میشود پر از عفونت است و برای پیشگیری از پیشرفت بیماری و زیاد شدن تعداد مسیرهای فیستول باید هرچه سریعتر آن را درمان کنید.

علائم فیستول

در ادامه به بررسی دقیق علائم آزاردهنده فیستول مقعدی که بسیاری از بیماران آن را تجربه می کنند می پردازیم:

خروج ترشحات بدبو: عارضه فیستول مقعدی معمولا با خروج خونابه و ترشحات بد بو همراه است. ترشحات چرکی فیستول بوی ناخوشایندی دارد و باعث خجالت بسیاری از مبتلایان میشود.

درد مقعد: احساس درد زیاد یکی از علائم شایع این بیماری است. ممکن است این درد هنگام دفع مدفوع یا بعد از آن تشدید شود.

آبسه: ایجاد آبسه و تورم چرکی معمولا همزمان با فیستول اتفاق می افتد و آبسه به عنوان عامل اصلی ایجاد فیستول شناخته میشود.

ایجاد التهاب و قرمزی: بروز التهابات و برآمدگی های دردناک و همچنین تغییر رنگ پوست اطراف مقعد یکی دیگر از نشانه های فیستول مقعدی است.

بی اختیاری مدفوع و گاز: یکی دیگر از علائم فیستول بی اختیاری در دفع مدفوع و گاز روده است.

مشاهده محل خروج عفونت و شکاف فیستول روی پوست اطراف مقعد هم یکی دیگر از علائم این بیماری است.

چرا به فیستول مبتلا می شویم؟

آشنایی با دلایل ایجاد فیستول تا حد زیادی به شما کمک میکند که تا از بروز این عارضه پیشگیری کنید:

آبسه مقعدی: یکی از دلایل اصلی ایجاد این بیماری، عفونت درمان نشده آبسه مقعدی است. آبسه به دلیل مسدود شدن غده های داخل مقعد که وظیفه ترشح مایعات را دارند ایجاد میشود. عدم درمان یه موقع کیستهای آبسه منجر به فیستول خواهد شد.

جراحی های مقعد: بیماری های آبسه و فیستول مقعدی به عنوان عوارض عمل های جراحی در ناحیه مقعد شناخته میشوند.

بیماری کرون: این عارضه به معنی ایجاد آسیب و التهاب در دیواره روده است. کرون یک بیماری شایع و مزمن است و حدود ٢٥٪؜ علت بروز فیستول مقعدی است.

بیماری های جنسی: با توجه به اینکه عفونت علت اصلی بیماری فیستول شناخته میشود، برقراری رابطه جنسی حفاظت نشده باعث انتقال بیماریهای جنسی و عفونت و در نهایت ابتلا به فیستول مقعدی خواهد شد.

زایمان طبیعی: احتمال ایجاد آسیب در بافت مقعد بر اثر زایمان طبیعی سخت وجود دارد. این آسیب ممکن است باعث ایجاد تغییر در بافت سلولی و بروز فیستول شود.

سرطان روده: به دلیل تشکیل تومور در بخش انتهایی روده احتمال ایجاد مجرای فیستول همزمان با بیماری و حتی بعد از جراحی وجود خواهد داشت.

مراجعه به پزشک

اگر فکر میکنید به فیستول مبتلا شده اید، حتما در اولین فرصت به دکتر مراجعه کنید. انتخاب پزشک متخصص که تجربه جراحی و درمان بیماری فیستول را داشته باشد، اهمیت زیادی دارد.

پزشک در ابتدا شرح حال شما و علائمی که اخیرا تجربه کرده اید را بررسی میکند و در مرحله بعد معاینه فیزیکی صورت میگیرد.

ممکن است پزشک برای تشخیص دقیق مسیرهای فیستول انجام آزمایشاتی مثل MRI, سی تی اسکن و سونوگرافی را تجویز کند.

برخی از فیستول ها بم مسیر کوتاه بین روده و مقعد ایجاد می کنند، اما برخی دیگر چندین محرای پیچیده تشکیل می دهند که درمان آنها سخت تر است.

می دانید که جراحی و لیزر فیستول تنها راه ها درمان قطعی این عارضه هستند که بعد از بررسی کامل توسط پزشک، بهترین راه درمان به شما پیشنهاد میشود.

راه های درمان فیستول مقعدی

چندین روش جراحی برای درمان فیستول وجود دارد که در ادامه مزایا و معایب هر یک را بررسی می کنیم:

عمل سرپایی فیستول با لیزر

لیزر فیستول به عنوان بهترین و کم عارضه ترین روش درمان این عارضه شناخته میشود.

لیزر یک عمل سرپایی است که در کمتر از یک ساعت زمان میبرد و بدون بیهوشی و با استفاده از بی حسی موضعی انجام میشود.

روش لیزر فیستول هیچگونه عوارضی ندارد و احتمال بازگشت دوباره بیماری تقریبا صفر است.

همچنین بیمار بلافاصله بعد از عمل مرخص میشود و نیازی به بستری شدن یا گذراندن دوران نقاهت طولانی نیست.

روش لیزر فیستول برخلاف جراحی، بدون درد و خونریزی انجام میشود.


http://arpce.net/what-is-an-anal-fistula/