مجله سلامت

درباره بیماری ها، روش های پیشگیری و درمان آنها صحبت میکنیم

مجله سلامت

درباره بیماری ها، روش های پیشگیری و درمان آنها صحبت میکنیم

دکتر خوب برای درمان زگیل تناسلی (hpv) چه کسی است؟

دکتر خوب برای درمان زگیل تناسلی (hpv) چه کسی است؟

زگیل تناسلی که در حال حاضر آمار مبتلایان آن رو به افزایش است، یکی از شایع ترین بیماری‌های مقاربتی شناخته می شود. سوال مشترک بسیاری از افرادی که به این عارضه مبتلا هستند این است که برای درمان زگیل تناسلی به کدام دکتر مراجعه کنیم؟ در این مقاله بطور کامل به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید:

درباره بیماری

بیماری زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و عامل آن ویروس HPV یا پاپیلوما انسانی است. این بیماری بسیار مسری است و با اولین تماس جنسی با فرد آلوده به سرعت منتقل می شود.

اچ پی وی تیپ های مختلفی دارد که برخی از آنها به شکل زائده های زگیل تناسلی در ناحیه اندام های تناسلی ظاهر می شوند.

برخی از گونه های اچ پی وی خطرناکند و می توانند در زنان منجر به سرطان دهانه رحم شوند.

مشاهده زائده های برجسته و تقریبا هم رنگ پوست در اطراف ناحیه تناسلی و حتی داخل دهان (در صورت داشتن رابطه اورال یا دهانی) می تواند نشانه ابتلا به این عارضه باشد. 

زائده زگیل

اگر رابطه جنسی دارید و به این بیماری مشکوک هستید، توصیه میکنیم در اولین فرصت به دکتر زگیل تناسلی مراجعه کنید تا در صورت لزوم تست ها و آزمایشات لازم را برای شما انجام دهد.

ویژگی های دکتر خوب برای زگیل تناسلی

مهم ترین قدم در درمان این عارضه، مراجعه به یک پزشک متخصص و با تجربه است. ویژگی های دکتر خوب برای زگیل تناسلی شامل موارد زیر است:

  • پزشک باید تخصص و دانش کافی برای تشخیص دقیق این ویروس را داشته باشد
  • داشتن تجربه درمان های موفق و رضایت بیماران
  • ارائه توضیحات کامل به بیمار درمورد بیماری و نحوه درمان آن 
  • ارائه توضیحات کامل درمورد روش درمان و مزایا و معایب این روش
  • درک کردن شرایط بیمار و بررسی وضعیت او بعد از درمان

انتخاب دکتر زگیل تناسلی

اما نکته دیگر در انتخاب دکتر زگیل تناسلی، تخصص پزشک مورد نظر است که می تواند به جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه به شما کمک کند. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده پزشکی که به آن مراجعه می کنید باید چه تخصصی داشته باشد؟ در ادامه پاسخ سوالتان را خواهیم داد:

دکتر زنان: خانم ها معمولا با مشاهده علائم ظاهری زگیل، برای تشخیص قطعی و همچنین درمان بیماری به دکتر زنان مراجعه می کنند. حتی در مواقع بسیاری این بیماری توسط دکتر زنان تشخیص داده می شود. 

معمولا دکتر زنان با انجام معاینه و آزمایشات مربوطه مثل تست پاپ اسمیر می تواند ویروس hpv را تشخیص دهد، اما بسیاری از این پزشکان تخصص و تجهیزات کافی برای درمان این عارضه را ندارند. 

بنابراین اگر به دنبال دکتر برای تشخیص زگیل تناسلی هستید می توانید به دکتر زنان مراجعه کنید اما به احتمال قوی برای درمان به یک پزشک دیگر ارجاع داده می شوید.

متخصص جراح: اگر قصد دارید زگیل تناسلی تان را درمان کنید، دکتر متخصص جراحی که تجربه کافی در زمینه کرایو و لیزر زگیل تناسلی را داشته باشد یکی از بهترین گزینه هاست.

بسیاری از مردم فکر می کنند که متخصص جراح نمی تواند به عنوان دکتر زگیل تناسلی شناخته شود، اما این باور اشتباه است.

داشتن تخصص و تجربه درمان های موفق در دو روش کرایو (انجماد و فریز کردن) و لیزر (از بین بردن زگیل با اشعه لیزر) و همچنین استفاده از تجهیزات به روز از موارد پر اهمیت در درمان این عارضه است.

متخصص اورولوژی(اورولوژیست): دکتر متخصص جراحی کلیه، مجاری ادرار و تناسلی برای آقایان مناسب ترین گزینه است. 

اورولوژیست بطور کامل با آناتومی دستگاه تناسلی آقایان آشناست و به همین دلیل یکی از بهترین گزینه های درمان زائده های داخل مجاری ادرار آنهاست.

بنابراین اگر دچار زائده های بزرگ یا داخل مجاری ادرار هستید، می توانید پزشک اورولوژ را به عنوان دکتر خوب برای درمان زگیل تناسلی انتخاب کنید. البته مهارت و تجربه پزشک هم یکی از نکات بسیار مهم است تا دچار عوارض و مشکلاتی مثل عود مجدد نشوید.

دکتر پوست: بعضی از بیماران گمان می کنند که این بیماری یک زائده پوستی است و به دکتر پوست مراجعه می کنند. ممکن است این پزشک در تشخیص و تجویز پماد و محلول برای عارضه توصیه هایی به شما بکند، اما در نهایت تنها راه درمان زگیل با کرایو و لیزر است. توصیه می کنیم درمان را فقط نزد دکتر متخصص زگیل تناسلی انجام دهید.

بهترین دکتر زگیل تناسلی در تهران

درمان کلینیک یکی از قدیمی ترین مراکز تخصصی ارائه خدمات لیزر و کرایو زگیل تناسلی است که بیش از ده سال است که بصورت تخصصی در این زمینه فعالیت می کند.

دکتر علیرضا زارعی با داشتن هزاران تجربه موفق درمان با لیزر زگیل و همچنین سایر بیماری های مربوط به ناحیه مقعد و نشیمنگاه، در حال حاضر به عنوان دکتر متخصص زگیل تناسلی در تهران شناخته می شود.

https://darman.clinic/%d8%af%da%a9%d8%aa%d8%b1-%d8%b2%da%af%db%8c%d9%84-%d8%aa%d9%86%d8%a7%d8%b3%d9%84%db%8c

دلایل خارش مقعد و راه‌های درمان با دارو یا در خانه

خارش مقعد (anal itching) عارضه ای است که برای زنان، مردان و حتی کودکان هم اتفاق می افتد. این عارضه اکثراً در بزرگسالان بین سنین 40 تا 60 سالگی (1 الی 5 درصد از عموم مردم) رخ می‌دهد.

خارش مقعد در مردان بیشتر است و نسبت آن در مقایسه با زنان 4 به 1 است. دلایل گوناگونی برای ایجاد این عارضه وجود دارد و به همین خاطر تشخیص دقیق برای تجویز درمان مناسب اهمیت بسیار بالایی دارد.

خارش مقعد چیست؟

یک اصطلاح لاتین به معنی خارش مقعد است که یک احساس ناخوشایند در پوست اطراف مقعد ایجاد می‌شود و شخص تمایل به رفع خارش پیدا میکند. خارش به دو نوع “اولیه” و “ثانویه” طبقه بندی می‌شود.

در حالت اول: خارش به دلیل وجود یک بیماری یا مشکل دیگر نیست.

در حالت ثانویه: یک علت زمینه ای وجود دارد قابل تشخیص وجود دارد که درمان آن مشخص است.

تحریک جزئی پوست منجر به خارش مقعد میشود و اگر ادامه یابد پوست آسیب میبیند و محل خارش بزرگتر و سوزش بیشتر می‌شود. خاراندن مکرر باعث میشود تا شخص بیشتر بخواهد محل را خارش دهد و این خود مشکل را بدتر میکند.

علت خارش مقعد

خارش مقعد در بسیاری از مشکلات آنورکتال عمومی است و عواملی مانند بواسیر ،گوشت اضافه ،بی اختیاری ، فیستول مقعد (کانال غیرعادی بین روده و سطح پوست یا اندامها) ،شقاق مقعد (شیارهای دردناک) و زگیل مقعد در آن دخیل هستند.

علت خارش بلند مدت از نوع “اولیه” همیشه قابل تشخیص نیست ولی حدس بر اینست که ترشحات تحریک کننده از کانال مقعد منجر به خارش مقعد می‌شود و ادامه ی آن در بلند مدت عصب های پوست را بصورت مزمن تحریک و فعال می‌کند.

ضمنا خارش میتواند از اختلالات عصبی و همچنین تحریک سیستم عصبی مرکزی مثلا ناشی از دارو باشد. برخی مواقع هم علت خارش محرکات ذهنی است و ریشه ی علائم از مغز است نه اندام های دیگر.

از دیگر عوامل خارش مقعد میتوان به رطوبت ناشی از عرق یا مدفوع یا ترشحات اشاره کرد. طبق بررسی های انجام شده خارش به محض تمیز کردن محل اطراف مقعد رفع میشود که این خود نشانه ای از علت خارش مقعد است.

علت خارش علاوه بر بهداشت نامناسب میتواند از بهداشت زیاد از حد ناشی از صابون های تحریک کننده و کرم های معطر هم باشد. بهداشت بیش از حد و استفاده از استروئیدهای موضعی پوست را زخم و به آن آسیب میرساند که در نتیجه مشکل به خاطر تمیزی زیاد از حد بدتر میشود.

هرچند مطالعه و بررسی زیادی روی غذاهای خاص انجام نشده ولی عوامل غذایی هم میتواند در بروز خارش اثر داشته باشد. قهوه (کافئین دار یا بدون کافئین) یکی از عوامل اصلی خارش است. مصرف قهوه قدرت انقباض عضلات مقعد در حالت عادی را کاهش و باعث نشت ترشحات و مدفوع می‌شود.

https://rizy.ir/eXTE


زگیل مقعد چیست و چه روش‌هایی برای درمان زگیل وجود دارد؟

زگیل مقعد چیست و چه روش‌هایی برای درمان زگیل وجود دارد؟

زگیل مقعد از دیگر بیماریهای ناحیه تناسلی است که می‌تواند در ناحیه اطراف مقعد و دستگاه تناسلی بروز پیدا کند. در این مقاله اطلاعات جامعی درباره این بیماری در اختیارتان قرار داده ایم.

زگیل مقعد چیست؟

زگیل مقعد یا condylomata acuminata محیط اطراف ناحیه مقعدی و دستگاه تناسلی را در بر می‌گیرد. زگیل در اول بصورت توده ی کوچک ایجاد شده و پس از مدتی به کل ناحیه مقعدی گسترش می یابد. زگیل مقعد معمولا دردناک نیست و خیلی از بیماران از حضور آن بی خبرند و ضمنا میتواند درون مجرای مقعد هم مخفی و رشد کند. از علائم آن باید به خارش، ناراحتی، خون ریزی، ترشح و یا احساس غده یا توده در این ناحیه اشاره کرد.

زگیل مقعد

دلیل ایجاد زگیل مقعد

زگیل به دلیل ویروس HPV (پاپیلوما) است که طی تماس منتقل می‌شود. ویروس HPV یک بیماری مقاربتی است و برای انتقال آن نیازی به رابطه مقعدی نیست.

آیا زگیل باید حتما برداشته شود؟

معمولا بله، اگر زگیل برداشته نشود رشد و تکثیر میکند و درصورت عدم درمان امکان تبدیل آن به سرطان وجود دارد.

چه درمانی برای زگیل مقعد موجود است؟

زگیل های تخت بیرون ناحیه مقعدی, با دارو و پماد یا کرم رفع می‌شوند. ضمنا نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل مقعد کاربرد دارد. در بعضی مواقع عمل جراحی هم استفاده می‌شود و طی آن معمولا زگیل را بی حس و برمیدارند . جراحی موثر است و نتیجه سریع می‌دهد و برای انجام آن نیاز به بی حس کننده یا بیهوشی بستگی به وسعت و محل زگیل دارد.

 آزمایش آنوسکوپ هم لازم است تا هرگونه زگیل داخل مجرا شناسایی شود. زگیل های داخل مجرا به راحتی با پماد درمان نمی‌شوند و باید جراحی شوند. درضمن پزشک کل ناحیه لگن و ناحیه تناسلی را هم آزمایش میکند تا زگیل های احتمالی شناسایی شوند. آزمایش برای بیماری های مقاربتی مانند HIV بستگی به عوامل خطر یا دیگر علائم نیز باید معاینه شوند.

آیا برای جراحی نیاز به بستری شدن است؟

خیر، عمل جراحی زگیل مقعد معمولا بسورت سرپایی در همان روز انجام میشود.

مدت استراحت پس از جراحی زگیل چقدر است؟

اکثرا تا چند روز پس از جراحی احساس درد و ناراحتی وجود دارد و برای آن مسکن تجویز میشود. در برخی موارد ، بستگی به وسعت محل زگیل ، شخص میتواند روز بعد از جراحی سرکار برود ولی در برخی موارد دیگر شاید نیاز به چند روز تا چند هفته استراحت لازم باشد.

آیا مشکل فقط با یک نوع درمان رفع می‌شود؟

اگر زگیل مقعد پیشرفته باشد پزشک احتمالا جراحی را در چند مرحله انجام میدهد. درضمن زگیل ها ممکن است پس از جراحی مجددا عود کنند که نیاز به درمان بیشتر خواهند داشت. چک آپ های مکرر مهم هستند چون امکان رشد مجدد زگیل پس از چند ماه وجود دارد. بیماران دارای ویروس HIV یا کسانیکه داروهای پیوند عضو مصرف میکنند باید مادام العمر تحت نظر باشند.

برای جلوگیری از بازگشت زگیل مقعد چکار باید کرد؟

در بعضی موارد زگیل حتی پس از جراحی موفقیت آمیز مجددا برمیگردد چون ویروس در بافت بدن در حالت خفته بسر میبرد ، لذا چهت بررسی و احتمال بازگشت زگیل با پزشک خود مشورت کنید. برای جلوگیری از پخش HPV عادات جنسی امن از قبیل خودداری از تماس جنسی با افرادی که زگیل تناسلی یا مقعدی دارند استفاده از کاندوم و محدود کردن رابطه فقط به یک نفر توصیه میشود. جهت احتیاط ، شریک های جنسی می بایست برای زگیل و دیگر امراض مقاربتی (STD) تحت معاینه قرار گیرند حتی اگر علائمی نداشته باشند.

دیسپلازی مقعد چیست؟

بعضی زگیلها پس از جداسازی تغییرات غیر عادی زیر میکروسکوپ از خود نشان میدهند. این تغییرات دیسپلازی مقعد نام دارند و مطابق با پیشرفت آنها درجه بندی میشوند. این تغییرات توسط پزشکان به نئوپلازی داخلی کم یا زیاد ( LGAIN و HGAIN ) منسوب میشوند. سلول هایی که بدخیم و سرطانی شده اند ولی هنوز به عمق پوست رخنه نکرده اند غالبا به HGAIN منسوب میشوند.

هرچند این وضعیت احتمالا پیشروی سرطان مقعد است ولی سرطان حساب نمی آید و درمان آن متفاوت است. دیسپلازی مقعد LGAIN و HGAIN مشابه دیسپلازی گردن رحم (CIN) از عفونت HPV شروع میشود و میتواند به سرطان رحم و مقعد گسترش یابد. بنابراین بیماران با دیسپلازی مقعد باید تحت پیگیری دقیق قرار گیرند تا هرگونه آسیب و زخم سریعا تحت درمان قرار گیرد. معاینه زنان جهت HGAIN و ریسک CIN برای خانم ها توصیه میشود.

روش های درمان زگیل مقعد - کلینیک پایتخت

درمان ۱۰۰% زگیل دست و پا لیزر و کرایو — علت و هزینه


زگیل دست و پا حاصل رشد غیر سرطانی سلول های پوست است که که در اثر عفونت ویروسی HPV در لایه بالایی پوست ایجاد می شود. ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی دارای تیپ های مختلفی است که برخی از آنها باعث ایجاد زگیل دست و زگیل پا می شوند.

بعضی افراد فکر می کنند که زگیل های روی دست و پا بدخیم هستند، اما در واقع اینطور نیست و آنها ضرری نخواهند داشت. برجستگی های کوچک زگیل که رشد سریعی دارند، ممکن است روی دست، کف پا، زیر بغل، گردن و حتی نواحی تناسلی و غیره ایجاد شوند.

البته زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی است که فقط از طریق برقراری رابطه جنسی و تنها در نواحی تناسلی و در موارد نادری در داخل دهان و گلو ایجاد می شود.

زگیل های دست و پا بسته به موقعیتی که دارند می توانند باعث تحریک و درد جزئی شوند. درمان زگیل دست و پا برای افراد در اولویت است چون علاوه بر شکل ظاهری نامناسب می تواند آزاردهنده باشد.

البته گاهی میخچه یا پینه روی دست و پا با این عارضه اشتباه گرفته می شود و به همین دلیل برای تشخیص قطعی باید به یک پزشک خوب مراجعه کنید.

در این مقاله بطور کامل علائم، روش های انتقال و راه های درمان زگیل دست و پا را بررسی خواهیم کرد:

علائم زگیل دست و پا

اما زگیل های پا معمولا در کف پا، پاشنه و زیر انگشتان مشاهده می شوند و چون این ناحیه دائما در تماس با زمین و تحت فشار وزن بدن است، زائده های کف پا تحریک پذیرتر هستند. همچنین این فشار گاهی باعث می شوند که زگیل پا زیر یک لایه پوست ضخیم و سفت (پینه) رشد کند.

آشنایی با شکل ظاهری و علائم زگیل دست و پا می تواند دید واضح تری درمورد این عارضه به بیمار بدهد. این عارضه معمولا دارای چنین علائمی است:

  • در اندازه های کوچک تر از چند میلیمتر ظاهر می شوند
  • این زائده ها به شکل تخت یا خوشه ای هستند
  • به رنگ پوست یا کمی تیره تر هستند
  • معمولا بدون درد و علائم آزاردهنده هستند
  • به مرور زمان ممکن است بزرگتر شوند یا تعداد آنها زیاد شود
  • اگر تحریک شوند ممکن است دچار سوزش و خارش شوند
  • در موارد نادر خارش زائده و اطراف آن

برای درمان و از بین بردن زگیل دست و پا راه های بسیاری وجود دارد که در ادامه قطعی ترین روش ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

درمان زگیل دست و پا با لیزر

یکی از بهترین راه هایی که برای درمان زگیل دست و پا و حتی زگیل تناسلی پیشنهاد می شود، روش لیزر است. لیزر یک روش سریع و قطعی است که معمولا با بی حسی موضعی انجام می شود.

کرایو زگیل دست و پا

روش کرایو یا فریز که با نام انجماد هم شناخته می شود، یکی دیگر از روش های درمان زگیل دست و پا است که در مطب یا کلینیک انجام می شود.

https://virgool.io/@medline/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%DB%B1%DB%B0%DB%B0-%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D9%BE%D8%A7-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D9%88-%DA%A9%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%88-%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D9%88-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-xnxtzylplqfe

نحوه مصرف و عوارض احتمالی شیاف آنتی هموروئید

شیاف آنتی هموروئید یکی از داروهای رایج برای درمان هموروئید به شمار می‌رود که میتواند اثرات مثبتی را بر درمان این عارضه داشته باشد. هموروئید در اثر اعمال فشار زیاد به ناحیه مقعد ایجاد شده است و می تواند موجب تورم و اتساع عروق در ناحیه مقعد گردد. این بیماری همراه با درد، خونریزی، تورم، خارش و … ظهور نموده و نیاز به درمان به فوری دارد زیرا که در غیر این صورت علائم تشدید شده و درمان عارضه را با مشکل مواجه می کند.
موارد مصرف شیاف آنتی هموروئیداین دارو دارای خواص قابض، ضد التهاب، بی حس کننده موضعی و …بوده و می تواند به سرعت علائم این بیماری مانند درد، سوزش، خارش، تورم و … را بهبود بخشد و دارویی موثر برای این عارضه به شمار می رود. در کنار رفع علائم هموروئید میتوان از شیاف آنتی هموروئید برای درمان سایر اختلالات مجرای مقعد همانند التهاب راســت روده، شقاق همراه با فیستول و آزردگی و خارش اطراف مقعد استفاده نمود.
البته باید خاطرنشان کرد که شیاف آنتی هموروئید معمولا به صورت موقت علائم بواسیر را کاهش می‌دهد و درمان قطعی این بیماری به شمار نمی‌رود. اگر بعد از یک هفته مصرف این پماد، بیماری شما بهبود نیافت باید سراغ سایر روش‌های درمان هموروئید با لیزر و جراحی بروید.موارد منع مصرفاستفاده از این دارو در دوران بارداری باید زیر نظر پزشک و با تشخیص او باشد.
 در صورتی که دچار مشکلاتی مانند دیابت، پرکاری تیروئید، فشار خون بالا، مشکلات قلبی و ادرار هستید، قبل از مصرف دارو پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است شما را از مصرف آن منع نماید.زمان و مقدار مصرف 
بهترین زمان مصرف شیاف آنتی هموروئید پس از هر اجابت مزاج است. مقدار مصرف این دارو معمولاً یک عدد صبح و یک عدد شب است، البته ممکن است بسته به نیاز بر حسب دستور پزشک تعداد شیاف ها تغییر کند، 
باید برای استفاده از این دارو مطابق نظر پزشک عمل نمایید. قبل از مصرف دارو مقعد را با آب ولرم شسته و خشک کنید.اگر مصرف یک دوره از دارو را فراموش کردید، در صورتی که به دوره بعدی مصرف نزدیک هستید، نیازی به استفاده مجدد از دارو نیست.عوارض احتمالی استفاده از شیافاین دارو عوارض چندانی را به همراه ندارد، اما ممکن است در اثر استفاده بیش از اندازه از آن اثرات جانبی دارو بروز نمایند. برخی از مهمترین عوارض جانبی شیاف آنتی هموروئید عبارتند از :

  • خارش

  • قرمزی

  • راش پوستی

  • سوزش

  • درد

  • واکنش های حساسیتی

  • خونریزی مقعدی

در صورت مشاهده هر یک از این علائم که تا قبل از مصرف دارو وجود نداشته اند، مصرف دارو را قطع و با پزشک مشورت نمایید.

شیاف آنتی هموروئید و موارد مصرف